Doelstellingen van Master-Glass

Er bestaat over weinig vakken zo veel verwarring en onbegrip als over de “glazenier.” Al vele jaren verbaas ik mij erover, dat er zo een oncontroleerbare wildgroei is ontstaan.

De consequenties zijn dan ook duidelijk zichtbaar, want dit serieuze vak is ten prooi gevallen aan honderden hobbyisten, die allemaal de wijsheid en een bedrijfje in pacht schijnen te hebben. Natuurlijk zijn er nog steeds de serieuze glaszetters- en glazeniersbedrijven, die hele kerken restaureren en menige kunstenaar helpen om hun ontwerpen voor glas-in-loodramen verantwoord om te zetten. Dat is vaak op zich al erg moeilijk, omdat een kunstenaar er niet aan gewend is om zijn schilderkunst in lichtwanden te denken. Schilderen doe je immers toch met een penseel? Hoezo: met licht?



Er zijn er gelukkig nog enkelen, die “oude rotten” in het vak zijn, of jonge mensen, die zich in dit vak serieus willen verdiepen. Die vallen dan ook op, doordat zij meer zijn dan alleen maar decorateuren in toevallig nog open raamgaten.

De glasbedrijven, die verder willen vernieuwen in technieken en mogelijkheden (ooit is Nederland uit-gerestaureerd!) hebben een gezamenlijke vuist gemaakt in de bedrijfsvereniging van de OVG (Ondernemersvereniging van Glazeniers), en het voldoen aan de wettelijke eisen in glazeniersbedrijven en het scholen van jonge mensen in dit vak zijn speerpunten tegen de opkomst van hobbybedrijfjes, die geen aanspreekpartner kunnen zijn voor bijv. architecten en instanties. Mijn filosofie is, dat eerst te zien moet zijn dat er veel méér kan dan de bovenlichtjes in mooi maar gedateerd art deco. Het “Jugendstiltje” was ooit ook eigentijds, maar nu zijn er totaal andere technieken en zienswijzen mogelijk. Door artistieke mensen op te leiden tot monumentaal glaskunstenaar, kan nieuw begrip en nieuwe vraag ontstaan naar al dat moois en interessants, dat op dat gebied in de ons omringende landen al te zien valt.
Het is achterhaald om glas-in-lood of applicatieramen alleen maar te relateren aan kerken en religie. Postkantoren, gemeentehuizen, flatgebouwen, scholen – er zijn legio mogelijkheden om kale nutbouw aantrekkelijk en interessant te maken. En natuurlijk heeft een eigentijds woonhuis meer mogelijkheden dan alleen stereotiepe bovenlichtjes.

Uiteraard zou het wat smalspoor zijn om al die verschillende vakken zelf te willen geven. Weliswaar heb ik een jarenlange vakopleiding gehad in Duitsland, maar de ontwikkelingen in dit vakgebied zijn stormachtig. Daarom geeft een keur aan leraren op alle vakgebieden les, zodat kwaliteit en vernieuwing gewaarborgd zijn.